Overslaan en naar de inhoud gaan

Inlog voor leden

Hulp bij inloggen
Wachtwoord vergeten?
LBRT
  • About LBRT in English
  • A propos de LBRT en français
  • Über LBRT auf Deutsch
Lid worden Inloggen
  • Over LBRT
    • Wie zijn we?
    • Wat doen we?
    • Visie en Missie
    • Beroepsprofiel
    • Statuten - Bestuur - Organogram
    • Commissies en Werkgroepen
    • Regio's
    • Klachtencommissie
    • Accreditatie
    • In het nieuws
  • Nieuws
  • Agenda
  • Tijdschrift
  • Leden
    • Lid worden
    • Mijn account
    • Registratie en Herregistratie
    • Ledenvoordeel
    • zakelijke informatie
    • Forum
    • ALGEMENE LEDENVERGADERING 2020
    • LBRT Academie
    • Ledenbrief
    • Veelgestelde vragen leden
    • Best Practice van de week
  • Ouders
    • Wat is remedial teaching?
    • Zoekt u een RT'er?
    • Wet- en regelgeving
    • Veelgestelde vragen ouders
  • Onderwijs & zorg
    • Kwaliteitsregister
    • RT binnen Passend Onderwijs en Jeugdzorg
    • wet-en regelgeving
  • Contact
  • LBRT Academie
  • About LBRT in English
  • A propos de LBRT en français
  • Über LBRT auf Deutsch
  • Over LBRT
    • Wie zijn we?
    • Wat doen we?
    • Visie en Missie
    • Beroepsprofiel
    • Statuten - Bestuur - Organogram
    • Commissies en Werkgroepen
    • Regio's
    • Klachtencommissie
    • Accreditatie
    • In het nieuws
  • Nieuws
  • Agenda
  • Tijdschrift
  • Leden
    • Lid worden
    • Mijn account
    • Registratie en Herregistratie
    • Ledenvoordeel
    • zakelijke informatie
    • Forum
    • ALGEMENE LEDENVERGADERING 2020
    • LBRT Academie
    • Ledenbrief
    • Veelgestelde vragen leden
    • Best Practice van de week
  • Ouders
    • Wat is remedial teaching?
    • Zoekt u een RT'er?
    • Wet- en regelgeving
    • Veelgestelde vragen ouders
  • Onderwijs & zorg
    • Kwaliteitsregister
    • RT binnen Passend Onderwijs en Jeugdzorg
    • wet-en regelgeving
  • Contact
  • LBRT Academie
Inloggen
  1. Home
  2. Agenda
  3. Cursus Lezen, spelling en dyslexie
Naar overzicht

Cursus Lezen, spelling en dyslexie

De remedial teacher, leerkrachten en andere ondersteuners/begeleiders in het primair en voortgezet onderwijs (PO en VO) worden regelmatig geconfronteerd met leerlingen die moeite hebben met het zich eigen maken van het lees- en spellingproces. 

In deze cursus staan lezen, spelling en dyslexie centraal. Er wordt uitgebreid ingegaan op recente ontwikkelingen, het signaleren en diagnosticeren van leerlingen met (ernstige) lees- en/of spellingproblemen, het opzetten van een handelingsplan en het begeleiden van deze leerlingen.

Het uitgangspunt van deze cursus is het verbeteren van de eigen beroepspraktijk met betrekking tot het begeleiden van leerlingen met lees- en/of spellingproblemen en dyslexie. De cursist bereidt zich op de bijeenkomsten voor door het bestuderen van de aangegeven bronnen, het formuleren van eigen leervragen en het uitvoeren van opdrachten die tijdens de bijeenkomsten worden besproken.

Elke cursist kiest voor de duur van de cursus een of enkele casusleerlingen.

Deze cursus draagt bij aan je ontwikkeling als remedial teacher in het PO en/of het VO. Je hebt een open en onderzoekende houding en je ontwikkelt:

  • het signaleren van lees- en/of spellingproblemen;
  • het diagnosticeren van lees- en/of spellingproblemen;
  • het begeleiden van de leerlingen op basis van een plan van aanpak (planmatig handelen middels een handelingsplan en sessieplan);
  • communicatie met alle betrokkenen.

 

Eindopdracht:

Deze bestaat uit onderzoek van een leerling met lees- en/of spellingproblemen, het opstellen van een handelingsplan en het uitvoeren van 5 behandelsessies. Deze opdracht voldoet aan de eisen die gesteld worden voor registratie en de accreditatiepunten kunnen worden ingezet t.b.v. de herregistratie.

 

Docent:

Frans van den Heuvel

 

Data: 

Dinsdagen 2, 16 en 30 maart, 13 april, 18 mei en 1 juni 2021 (17.00 – 20.30 uur) in Bunnik.

 

Literatuur:

Struiksma, C. en anderen, (tiende druk, 2018), Diagnostiek van technisch lezen en aanvankelijk spellen, VU-uitgeverij, Amsterdam.

De overige benodigde materialen worden tijdens de cursus aan u uitgereikt.

 

Accreditatiepunten:

Inclusief eindopdracht : 50

Exclusief eindopdracht : 21

 

Inschrijven:

Het inschrijfformulier, dat u  onder het kopje 'bestanden' vindt, graag vóór 17 februari 2021 sturen naar: bureau@lbrt.nl  of per post naar LBRT, Kosterijland 7A, 3981 AJ  Bunnik.

U ontvangt altijd in de week voorafgaand aan de cursus een bevestiging als u voor de cursus bent geplaatst. Mocht u onverhoopt geen bevestiging ontvangen hebben, neemt u dan s.v.p. contact op met één van de medewerkers van het bureau

Voor eventuele vragen of opmerkingen, kunt u een e-mailbericht sturen naar : bureau@lbrt.nl

 

 

Naar overzicht
Datum
02-03-2021
Tijd
17:00u
Prijs
€ 595,00 voor LBRT-leden
€ 745,00 voor niet-leden
LBRT
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy