Overslaan en naar de inhoud gaan

Inlog voor leden

Hulp bij inloggen
Wachtwoord vergeten?
LBRT
  • About LBRT in English
  • A propos de LBRT en français
  • Über LBRT auf Deutsch
Lid worden Inloggen
  • OVER
    • Wie zijn we?
    • Wat doen we?
    • Visie en Missie
    • Beroepsprofiel
    • Statuten - Bestuur - Organogram
    • Commissies en Werkgroepen
    • Regio's
    • Klachtencommissie
    • Accreditatie
    • In het nieuws
  • Nieuws
  • Agenda/Academie
  • TvRT
  • Leden
    • Lid worden
    • Mijn account
    • Registratie en Herregistratie
    • Ledenvoordeel
    • zakelijke informatie
    • Forum
    • ALGEMENE LEDENVERGADERING 2022
    • LBRT Academie
    • Ledenbrief
    • Veelgestelde vragen leden
    • Best Practice van de week
  • Ouders
    • Wat is remedial teaching?
    • Zoekt u een RT'er?
    • Wet- en regelgeving
    • Veelgestelde vragen ouders
  • Onderwijszorg
    • Kwaliteitsregister
    • RT binnen Passend Onderwijs en Jeugdzorg
    • Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie
    • wet-en regelgeving
  • Contact
  • About LBRT in English
  • A propos de LBRT en français
  • Über LBRT auf Deutsch
  • OVER
    • Wie zijn we?
    • Wat doen we?
    • Visie en Missie
    • Beroepsprofiel
    • Statuten - Bestuur - Organogram
    • Commissies en Werkgroepen
    • Regio's
    • Klachtencommissie
    • Accreditatie
    • In het nieuws
  • Nieuws
  • Agenda/Academie
  • TvRT
  • Leden
    • Lid worden
    • Mijn account
    • Registratie en Herregistratie
    • Ledenvoordeel
    • zakelijke informatie
    • Forum
    • ALGEMENE LEDENVERGADERING 2022
    • LBRT Academie
    • Ledenbrief
    • Veelgestelde vragen leden
    • Best Practice van de week
  • Ouders
    • Wat is remedial teaching?
    • Zoekt u een RT'er?
    • Wet- en regelgeving
    • Veelgestelde vragen ouders
  • Onderwijszorg
    • Kwaliteitsregister
    • RT binnen Passend Onderwijs en Jeugdzorg
    • Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie
    • wet-en regelgeving
  • Contact
Inloggen
  1. Home
  2. Agenda
  3. Zeker leren lezen: de Alfabetcode
Naar overzicht

Zeker leren lezen: de Alfabetcode

I.v.m. Coronavirus AFGELAST, nieuwe datum volgt

 

Spreker            : Erik Moonen

 

We leren de schriftcode van klank naar teken aan. De vraag wat we de kinderen moeten leren, is dus makkelijk te herformuleren: Welke klanken hebben we zoal? En hoe schrijven we die?

Het Nederlands heeft circa 42 courante klanken. Dat heeft Erik dus uitgezocht en op die manier 42 klanken gedefinieerd en voor elk van die klanken gekeken welke de meest waarschijnlijke schrijfwijze is. Dat kan een letter zijn, maar ook een lettercombinatie. Die 42 klanken gaan we leren schrijven en wel op de manier waarop ze het vaakst worden geschreven. Zo leren kinderen dus 42 klank-teken-koppelingen  die samen een beperkte schriftcode vormen, de basiscode. Op één uitzondering na – de doffe e – zijn die basiskoppelingen ondubbelzinnig.

Foneembewustzijn – het vermogen om klanken te herkennen – slijpt het best in wanneer het wordt gekoppeld aan goed geschreven letters. Slecht vormgegeven en moeilijk te onderscheiden letters bieden nauwelijks steun. Daarom zet de Alfabetcode hoog in op lettervormgeving en handschriftkwaliteit.  En dus zetten we kinderen aan het denken over lettervormgeving, over rechte en gebogen lijnen, over verhoudingen, over alles wat goede van slechte letters onderscheidt. Met als resultaat: een handschrift waar ze trots op zijn en een gereedschapskist om dat handschrift te onderhouden.

 

Doelgroep:         PO

 

Aanmelden en wijze van betaling:

Aanmelden voor deze avond kan via regiohilversum@lbrt.nl

 

Betaling: NL38 INGB 0006 467005 t.n.v. LBRT regio Hilversum onder vermelding van uw naam, lidmaatschapsnummer, datum en thema.

 

Naar overzicht
Datum
17-03-2020
Tijd
20:00u
Prijs
€ 10,00 voor LBRT-leden
€ 20,00 voor niet-leden
LBRT
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy