Laatste Onderwijsnieuws door Dhr. Kees Vernooy 17-09-2021
Opvallend deze week:
Versoepeling van coronaregels voor scholen in Nederland
Tips voor het versterken van de kansengelijkheid in het onderwijs
Het speciaal onderwijs in Nederland vreest een groter lerarentekort
De gemeente Amsterdam stopt 2,2 miljoen euro in het MBO
Welke interventies zijn effectief voor zwakke lezers in groep 3?
Differentiatie in de klas. Wat werkt er?
Het aanpakken van mythen in het kleuteronderwijs
Het beleid
Nederland
Kabinet: niet meer hele schoolklas naar huis bij besmetting. Voor meer info:
Kamer wil verbetering schooladvisering bij pabo’s neerleggen. Als het aan de Kamer ligt, komt er binnen het curriculum van de pabo's speciale aandacht voor het schooladvies. Kinderen uit de werkende klasse krijgen nu vaak te maken met onderadvisering. Een betere opleiding van leerkrachten moet dat voorkomen. Voor meer info:
https://www.scienceguide.nl/2021/09/kamer-wil-verbetering-schooladvisering-bij-pabos-neerleggen/
Versoepeling van coronaregels in het onderwijs
Nu de meeste mensen zijn gevaccineerd, zijn er ook in het onderwijs versoepelingen van de coronaregels mogelijk. Het kabinet volgt hiermee de adviezen van het OMT op. Voor meer info:
Scholen en NPO geld
Geld klotst tegen de plinten: dit doen scholen in Groene Hart met extra smak centen van kabinet. Voor meer info:
Slob hoort opluchting bij bezoek aan IJsselcollege
Rijksgeld voor scholieren die door corona gedupeerd zijn. Betere begeleiding voor personeel, extra handen en meer maatwerk voor leerlingen die vertragingen hebben opgelopen door corona. Daar wil het IJsselcollege in Capelle de coronagelden vanuit Den Haag voor gebruiken. Voor meer info:
Corona en de scholen
Iets minder positieve tests en opnames, scholen grote besmettingsbron. Scholen en kinderopvanglocaties zijn inmiddels een grote bron van besmettingen. Afgelopen week ging het om een vijfde van de herleidbare besmettingen. Dat was een week geleden nog 12,5 procent en voor de opening van de scholen in augustus wekelijks een paar procent. Voor meer info:
https://nos.nl/artikel/2397773-iets-minder-positieve-tests-en-opnames-scholen-grote-besmettingsbron
Scholen angstig voor besmette leerlingen: ‘Hele klas in quarantaine is niet vol te houden’
Tien tot vijftien klassen worden er iedere dag in de regio Utrecht vanwege coronabesmettingen naar huis gestuurd. Dat zegt GGD regio Utrecht. Voor meer info:
Versoepeling coronaregels basisschool: niet meer hele klas naar huis bij één besmetting. Voor meer info:
Ook deze herfst weer met jas aan in de klas: 'We zijn weinig opgeschoten met ventilatie'. Voor meer info:
Onderzoek RIVM: sluiting van scholen minst populaire coronamaatregel. Voor meer info:
Viroloog Osterhaus: basisschoolkinderen veel vaker testen. Voor meer info:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/871338266/viroloog-osterhaus-basisschoolkinderen-veel-vaker-testen
Gelijke kansen
WAT KUN JIJ DOEN VOOR KANSENGELIJKHEID?
12 tips die werken in de klas. Voor meer info:
Samen voor krachtig onderwijs. Voor meer info:
https://www.cito.nl/-/media/files/nieuws/primaonderwijs_mei2021_kansengelijkheid.pdf?la=nl-nl
Het lerarentekort
Speciaal onderwijs vreest groei lerarentekort door 'oneerlijk' verdeeld coronageld. Verschillende scholen in het speciaal onderwijs vrezen voor een nog groter lerarentekort, omdat het geld uit het coronaherstelplan voor extra salarissen voor leraren met de uitdagendste leerlingen in hun ogen oneerlijk wordt verdeeld. Dat komt volgens deze scholen doordat er alleen wordt gekeken naar de afkomst van kinderen. Voor meer info:
Kan zij-instromer het lerarentekort in Tilburg oplossen? ‘Er komt een groot tekort op ons af’. Voor meer info:
Deskundigheidsvergroting leraren
Vavo begint kennisestafette
Hoe leren leerlingen eigenlijk? En moet je in de les aandacht besteden aan effectief studeren of hebben docenten hun handen al vol aan de lesstof? Vavo Nederland stelde zichzelf die vraag en het antwoord zijn twee boekjes over effectief studeren: één voor docenten en één voor studenten. En die zijn volgens onderzoek ook heel geschikt voor reguliere leraren en hun vo-leerlingen. Voor meer info:
https://didactiefonline.nl/artikel/vavo-begint-kennisestafette#.YUDRGJpgwAs.twitter
MBO
Amsterdam stopt 2,2 miljoen in mbo-onderwijs
De gemeente Amsterdam investeert ruim 2,2 miljoen euro in projecten in het mbo-onderwijs. Het geld wordt gestopt in zaken als het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden, stageplekken en omscholing. Voor meer info:
Presteren jongeren
‘De lat ligt hoog voor jongeren, presteren is de norm – en snel graag’. Hoe komt het dat zoveel jongeren somber of angstig zijn? En wat is er aan te doen? „Corona heeft er een vergrootglas op gelegd.” Voor meer info:
Basisvaardigheden
Taal/lezen
.Onderzoek
Welke interventies stimuleren de technische leesontwikkeling van zwakke lezers in groep 3? Succesvolle interventies voor zwakke lezers richten zich op training van klankbewustzijn, training in lettergrepen, training van leessnelheid, woorden en teksten lezen, en oefenen, veel oefenen. Voor meer info:
https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/oefenmethodes-verbetering-leesvaardigheid-groep-3
What Matters Most? Toward a Robust and Socially Just Science of Reading. Science of reading is a term that has been used variously, but its use within research, policy, and the press has tended to share one important commonality: an intensive focus on assessed reading proficiency as the primary goal of reading instruction. Although well intentioned, this focus directs attention toward a problematically narrow slice of reading. Voor meer in fo:
Eindrapport van het onderzoeksproject ‘Leesonderwijs op afstand ten tijde van Corona; wat kunnen we leren?’ Voor meer info:
https://www.uu.nl/medewerkers/RestApi/Public/GetFile?Employee=10762&l=EN&id=832&t=000000
Begrijpend lezen
Visualisering bij begrijpend lezen. De kijk van Shanahan daarop. Voor meer info:
Do You See Visualization as an Effective Reading Comprehension Strategy? And, for Whom? Voor meer info:
New Data Shows Building Knowledge Can Boost Reading Comprehension
Kindergartners who got a literacy curriculum grounded in science topics had better reading comprehension than peers who got the standard approach focusing on general comprehension skills, according to new research. Voor meer info:
Dyslexie
Promotie Maartje de Klerk: Mogelijke oorzaken en voorspellers van dyslexie. Voor meer info:
https://www.uu.nl/agenda/promotie-maartje-de-klerk-mogelijke-oorzaken-en-voorspellers-van-dyslexie
Rol ouders
Parent-child reading habits improved in home visiting study. Voor meer in fo:
Differentiatie/Omgaan met verschillen
Differentiatie in de klas: wat werkt?
Praktische tips voor differentiatie in de klas, zodat alle leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Voor meer info:
https://www.nro.nl/sites/nro/files/migrate/Kennisrotonde-publicatie-Differentiatie.pdf
Mythes kleuteronderwijs
Drie mythes over kleuteronderwijs ontzenuwd. Voor meer info:
Schoolboeken
Deel schoolboeken pas in de herfstvakantie geleverd: ‘Ontzettend teleurstellend’. Voor meer info:
Boekpresentatie
Amin Asad: 'Ga op zoek naar de talenten van je studenten.' Voor meer info:
https://www.uitgeverij-deviant.nl/nieuws/ga-op-zoek-naar-de-talenten-van-je-studenten/
Kinderopvang
Kwartaalrapportage: 11.000 minder kinderen naar de kinderopvang dan in 2020. Voor meer info:
Dr. Kees Vernooij
Schoolverbeteringsdeskundige
E-mail: kees.vernooy@kpnmail.nl