Hoe geef je Begrijpend Lezen ONLINE?

 

Hoe geef je Begrijpend Lezen Online?

Karin Versloot, leerkracht groep 7 in Utrecht legt het uit: Klik hier voor het filmpje

Karin Versloot laat zien hoe je op afstand begrijpend lezen kunt onderwijzen. Aan de hand van voorbeelden laat ze zien hoe je de les opbouwt, hoe je vragen stelt en hoe je feedback kunt geven. In deze tutorial krijg je een aantal handvatten aangereikt. Als leerkracht van groep 7 op basisschool de Twaalfruiter in Utrecht, probeert Karin Versloot elke dag de meest effectieve en boeiende lessen te geven. Ze gelooft dat het onze taak als leerkracht is, om de kinderen de juiste en genoeg handvatten mee te geven, zodat ze na de basisschool met zelfvertrouwen en een open blik hun nieuwe wereld tegemoet treden. Eén van de mooiste vakken die we mogen geven, is voor haar toch wel begrijpend lezen, waarbij ze zelf close reading gebruikt. Kinderen in een verhaal laten verdwijnen en samen het verhaal steeds meer ontrafelen...heerlijk!

Bronnen, meer informatie en tips

• Bronnen:

o Meer weten over specifiek Close reading: Lapp, D., Moss, B., Grant, M., & Johnson, K. (2015). A close look at close reading: Teaching students to analyze complex texts, Grades K–5. ASCD. Ook vertaald naar het Nederlands door Tony van Dalen en collega’s, uitgegeven bij Pica. (https://bit.ly/3av314q)

o Check ook: Van de Mortel, K., & Ballering, C. (2019) Verdiepend Lezen, leerlingen begeleiden bij het begrijpend lezen van complexe teksten. CPS. (https://bit.ly/2xGR5xS)

o Check ook: van den Bergh, L., Denessen, E., Volman, M., Ros, B., & Marreveld, M. (2020). Werk maken van gelijke kansen: praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs. Didactief onderzoek. (https://bit.ly/39Cs7Nw)

o Belang van Kennis: Hirsch, E. D. (2019). Why knowledge matters: Rescuing our children from failed educational theories. Harvard Education Press. • Verdere informatie en tips:

o De Vlaams-Nederlandse Taalraad schreef dit overzicht over hoe je begrijpend lezen in het primair onderwijs optimaal vorm geeft. (https://bit.ly/2UQgE7D)

o Hier (https://bit.ly/33ZaJkO) en hier (https://bit.ly/2Jx02wp) vindt u een samenvattende artikels.

o Thoni Houtveen en collega’s schreven voor het NRO een uitgebreide literatuurstudie over wat werkt binnen begrijpend lezen. (https://bit.ly/2UPfKZ6)

o Waarom is begrijpend lezen een vermenigvuldiging? Pedro De Bruyckere legt uit. (https://bit.ly/3bGba6d)