Best Practice van de week

  Regelmatig delen we hier een positieve ervaring van een LBRT lid in (online) remedial teaching.

 6 november 2020 Herma Beukers over hoe ze Le francais illustre inzet bij de begeleiding van VO leerlingen in  haar eigen praktijk.

 Best Practice van de week is Le français illustré , de website van Jérôme Paul, die geïntroduceerd wordt door Herma Beukers. Zij werkt als LBRT geregistreerd remedial teacher met jongeren uit het voortgezet onderwijs en de bovenbouw van het basisonderwijs. Rekenen en moderne vreemde talen zijn haar specialisaties. Herma vindt Le français illustré  motiverend, want het Frans wordt er op een creatieve en directe manier – met plaatjes en gebaren die de gesproken taal verklaren - aangeboden. 

 Hoe ben je zelf in aanraking gekomen met Le français illustré?

 

Een goede vriend, de Fransman Jérôme Paul, is docent Frans. Hij wilde leerlingen met dyslexie een mogelijkheid bieden om op een natuurlijke, rustige manier Frans te leren. Hij ontwierp Le français illustré. En ik zocht een manier om de rt-les Frans zo levendig mogelijk te maken. Dat is de methode Le français illustré. In 'Why I created Le Français illustré' legt Jérôme zelf uit waarom hij met Le français illustré is gestart. Omdat hij wil dat ook leerlingen buiten Nederland zijn methode kunnen gebruiken, is de voertaal op de site – naast Frans - Engels.

Hoe gebruik jij le français illustré?

Ter motivatie aan het begin, of als nuttige invulling van een korte pauze tijdens de rt-les voor leerlingen uit het VO. Ik raad leerlingen ook aan om thuis regelmatig – drie keer per week - een video van Le français illustré te bekijken. Er zijn genoeg filmpjes om een half jaar dagelijks Frans te oefenen. Iedereen van 6 tot 99 jaar, dus ook ouders, kunnen meedoen, bijvoorbeeld voordat je op vakantie gaat:  'Binnenkort vakantie' of 'Handige zinnen voor een eerste ontmoeting' of 'Omgekeerde appeltaart'.

Wat is Le français illustré?

Een methode die via korte, grappige filmpjes de taal meteen koppelt aan plaatjes en symbolen. Terwijl je luistert, kun je meteen ook meelezen met de tekst en – grappige toevoeging – genieten van de geluiden die in de context passen. Mooi voorbeeld: 'Het aperitief'

Kennismaken met voorzetsels kan via een memoryspel: Memory: 'De voorzetsels van plaats'

Wil je zien hoe je met kaartjes spreekvaardigheid kan oefenen, dan kun je terecht op: Voorbeeld van: 'Stel jezelf of iemand anders voor'

Ten slotte kun je ook een getallendictee afnemen via: Dictee: getallen 1-20 of grammatica oefenen: Bezittelijke voornaamwoorden

Hoe werken de video’s?

Je kiest een video uit die te maken heeft met het onderwerp dat je wil aanpakken. Eerst bekijk je zelf het item. Je zoekt symbolen die je vooraf kort met de leerling wil verklaren, zodat de inhoud goed te volgen is. Zie bijvoorbeeld de symbolen bij deze video: 'In de kledingzaak' . Je kunt een video eerst laten zien met geluid. Daarna kun je de video laten zien zonder geluid, waarna je de leerling laat vertellen wat hij of zij heeft gehoord of gelezen. Zo oefen je zowel luister- en leesvaardigheid als spreekvaardigheid. Zie ook:  'Gewicht, kleding- en schoenenmaat'

Op de website staan abonnementen vermeld..

Er is nog veel meer te horen, te zien en te doen op Le français illustré. Het is mogelijk je gratis te abonneren.  Je kunt een abonnement nemen op de nieuwsbrief. Hoewel die vooral bestemd is voor leerlingen, vind je er als docent ook een minicursus over: ‘Het belang van het gebruik van illustraties bij het leren van de Franse taal’. Daarnaast kun je je abonneren via youtube. Tenslotte wordt er aan een  webshop gewerkt. Iets om in de toekomst in de gaten te houden.

>>Heb je vragen over hoe Herma het aanpakt? Stel ze onder dit bericht op social media of via bureau@lbrt.nl!

 

 

 30 oktober 2020 Caroline Boekestijn over de aanpak in haar eigen praktijk in Bussum.

 Sinds 2011 begeleidt Caroline leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs in het Gooi. ‘Naarmate je dit werk langer doet, verfijnen     je technieken om altijd het beste uit een kind te kunnen halen. Vaak voel ik me een speurneus, op zoek naar de leemte waardoor de ontwikkeling van een kind verstopt lijkt te zitten.’

Wat is er bijzonder aan jouw manier van werken?

Ik heb het vandaag aan een leerling gevraagd:‘Bij jou krijg je uitleg bij de fouten. Daar leer ik van’. Dat vond ik een mooi antwoord. Het geldt waarschijnlijk wel voor alle praktijken in Nederland!

Vanaf het intakegesprek staat het kind centraal. Ik voer het gesprek met het kind en vraag pas aan het eind of de ouder(s) nog wat aan te vullen hebben. Het is voor mij heel belangrijk om erachter te komen wat kinderen leuk vinden op school, maar ook buiten school. Daar maak ik in de voorbereiding van mijn lessen dan weer dankbaar gebruik van.

Zodra ik met een kind aan de slag ga, kijk ik breder dan alleen naar het onderdeel waarvoor hij of zij komt. Stof die als bekend verondersteld wordt, blijkt soms nog helemaal niet actief toegepast te kunnen worden. Ik ben heel algemeen georiënteerd dus ik prik in allerlei kennisgebieden om de leemte(s) te zoeken. Dit doe ik voornamelijk bij kinderen van 6 tot 16 jaar.

Samen met het kind een missende steen in de opgebouwde muur vinden, die benoemen en bespreken doet iets met de relatie die we hebben. Als we er samen aan gaan werken en het lukt om het gat te vullen, leidt dat tot samen succes vieren en wederzijds vertrouwen. Ook het zelfvertrouwen groeit, waardoor de inzet van het kind verandert en daarmee ook de instelling op school. Uiteindelijk is de relatie tussen het kind en mijzelf vrijwel gelijkwaardig.

Je maakt elke les op maat. Hoe pak je het aan?

Voor elke les maak ik een aparte planning in Word. Die planning is als volgt opgebouwd:

A. Korte herhaling

Hier herhalen we wat vorige les behandeld is. Lukt het even niet, dan blijft het staan, net zo lang totdat het beheerst wordt.

B. Bespreken thuiswerk

Hier staat het thuiswerk dat we gaan nabespreken. Bij online lessen vraag ik om het van tevoren te appen.

C. Overzicht van de les

Waar gaan we aandacht aan besteden? Het onderdeel van spelling, rekenen, begrijpend lezen etc. waar we aan gaan werken, maar ook uitgewerkt hoe we eraan gaan werken; van welke materialen en/of sites we gebruik gaan maken.

Bijna altijd staat daar het 4-stappenplan van Meichenbaum bij (met smiley’s )

Stap 2 heb ik daarbij verder uitgewerkt.

1. Wat moet ik doen?

2. Hoe ga ik het doen?

a. Materiaal (welk materiaal heb ik nodig?)

b. Concentratie (yoga ademhaling)

c. Juiste laatje/app (met welk onderdeel ben ik bezig?)

3. Ik doe mijn werk

4. Ik kijk mijn werk na: wat vind ik ervan? Kritisch naar je werk kijken. Heb ik gedaan wat ze bij stap 1 van me vroegen?!

D. Thuiswerk

Hier staat welk thuiswerk ze kunnen maken. Ik hou dit zo beperkt mogelijk. Het liefst maar 1 bladzijde voor de volgende les. Liever dat ze zelf om meer gaan vragen!

Wat is je belangrijkste succesfactor?

Ik streef ernaar van elke les een feestje te maken en geen opgave. Bij binnenkomst krijgen de leerlingen een glaasje limonade met letterkoekjes. Een stempel op de stempelkaart bij het weggaan, als ze vinden dat de les goed gegaan is. Bij tien stempels mag de leerling een kleinigheidje uitzoeken voor het harde werken. Van stempels, kaarten, stickers, kleine beloningscadeautjes tot aan een chocoladereepje voor de middelbare scholieren. Het creëert een leuke dynamiek in de gezamenlijke doelstelling om verder te komen.

De leerlingen komen graag. Vorige week was er een leerling ziek en dus niet naar school geweest, maar ze verzocht toch om een Zoom les in pyjama. Dat kan natuurlijk!

>>Heb je vragen over hoe Caroline het aanpakt? Stel ze via bureau@lbrt.nl!

 

 

 12 juni 2020 Daphne van de Werken over (instructie) video's maken met Loom!

 Best practice van de week is van Daphne van de Werken over hoe zij LOOM (instructie)video’s heeft gemaakt en gebruikt in de afgelopen Corona weken en hoe je ze kunt blijven gebruiken. Daphne van de Werken werkt als remedial teacher, Brain Gym® instructeur en weerbaarheidstrainer in haar eigen praktijk Onderwijspraktijk Werkbaar in Schiedam. Daarnaast is zij werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs.

 Hoe heb je je georiënteerd bij het overstappen naar RT online?

De geluiden waren al een paar dagen aan het rondgaan in het nieuws en op social media. Gaan de basisscholen dicht of niet? Als remedial teacher had ik al ervaring opgedaan met het begeleiden en lesgeven van een leerling in het buitenland en het gebruiken van allerlei digitale middelen. Welke materialen waren geschikt voor mijn collega’s en gemakkelijk in gebruik, want dat het lesgeven een verandering zou ondergaan was duidelijk.

Welk programma gebruik je om de video’s op te nemen?

In het weekend van het besluit had ik contact met mede remedial teachers over welke apps en/of programma’s zij gebruikten voor het maken van (instructie)video’s. Na een kleine rondgang, kwam ik uit bij LOOM.com. Een programma waar je eenvoudig en snel je scherm, je stem en je gezicht of een keuze uit drie, kan opnemen. Je kunt de opgenomen video downloaden, eenvoudig bewerken of direct met een link doorsturen. Het enige waar je met dit programma op moet letten, is dat het ondersteunt wordt door Google Chrome. Alle programma’s die je wilt gebruiken tijdens de opname moeten daarbinnen worden geopend.

Video’s op maat

Ik heb video’s gemaakt waarin ik voor de leerlingen thuis het dagprogramma met ze doornam en instructievideo’s bij lessen met een nieuw leerdoel. Ook  video’s waarbij ik verhalen heb voorgelezen en op maat gemaakte video’s waarbij de specifieke aanpak voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte nog eens werd herhaald. Op deze manier konden ook deze leerlingen met hun lesstof aan de slag. In de videao laat ik stap voor stap zien hoe je bijvoorbeeld de rekensommen uitrekent en gebruik ik de bewoording, die de leerlingen vanuit hun extra ondersteuning ook hebben geleerd.

Wat heb je geleerd van de online periode en wat wil je behouden?

Het maken van deze op maat stap voor stap video’s is iets wat ik in mijn dagelijkse handelen als leerkracht en remedial teacher als nieuwe normaal wil gaan toevoegen aan mijn lesgeven en begeleiding. Leerlingen kunnen dan thuis de video nogmaals bekijken en hierna hun thuiswerk maken. Ouders kunnen meekijken en hun kinderen helpen op de manier zoals de juf dat heeft voorgedaan. Het maken van video’s had ik altijd een beetje vooruit geschoven, mijn eigen gezicht en stem opnemen lag totaal niet in mijn comfortzone. Zoals we onze leerlingen ook leren: buiten je comfortzone liggen vaak nieuwe parels en leren we een volgende stap te zetten. Je weet nooit wat het voor grote meerwaarde kan brengen!

>>Heb je vragen over hoe Daphne het aanpakt? Stel ze onder dit bericht of via bureau@lbrt.nl!

 

 5 juni 2020 Lisette Castelein over  'Leren met hoofd, hart en lijf' Online!

 Best practice van de week is Lisette Castelein over hoe zij haar succesformule ‘Leren met hoofd, hart én lijf’ online vormgeeft. Lisette werkt als remedial teacher en kindercoach in haar eigen praktijk: Praktijk Lisette Castelein in Sassenheim.

 Je hebt het over je succesformule, vertel!
 Klopt! Leren met hoofd, hart én lijf staan centraal in mijn werkwijze en bewijst keer op keer succesvol te zijn. Als de drie pijlers in balans zijn komt een kind tot leren. Wanneer er één of meer uit balans is of zijn, gaan de leerluikjes spreekwoordelijk gezegd dicht. Zaak is dan dat ik daar eerst aandacht aan geef waardoor de luikjes opengaan. Pas daarna kan er effectief geleerd worden.

 

Kort uitgelegd zijn de pijlers als volgt in te delen:

  • Leren met je hoofd
    Leren doe je natuurlijk met je brein, maar wanneer je wordt over- of ondervraagd kom je niet tot leren. Tijdens de begeleiding krijgt ieder kind lesstof aangeboden die het brein uitdaagt in de zone van naaste ontwikkeling. Zaak is dan natuurlijk wel dat ik weet wat de beginsituatie van het kind is.  Dit achterhaal ik door de gegevens van school, gesprekken met het kind en natuurlijk mijn eigen onderzoek. In mijn handelingsplan staat ook altijd ‘dit plan is een dynamisch plan’, want tijdens de begeleiding schaaf ik doelen naar gelang bij. Het kind is tijdens het leren in beweging en een handelingsplan moet daarin meebewegen.
  • Leren met je hart
    Weten waarom je iets leert is ook een voorwaarde om tot leren te komen. Dit komt tot uiting in de pijler leren met je hart. Het kind gaat als het ware een verbinding aan met de lesstof. Dit doe ik op een visuele manier. Zo gebruik ik bijvoorbeeld het Rekenmuurtje van Bareka om de te leren rekenvaardigheden te laten zien. Daarbij maak ik ook altijd de vorderingen visueel.  Kinderen vinden het ontzettend fijn om hun uitdagingen en vorderingen gevisualiseerd te zien. Het is helder en concreet voor ze. Daarbij is het uitgangspunt niet ‘je moet dit doen’, maar ‘we gaan dit samen doen.’ Dit zorgt voor rust en bevordert een actieve leerhouding.
  • Leren met je lijf
    Als je goed in je vel zit kom je tot leren. Zo niet, dan moet daar eerst naar worden gekeken en hoort het bij de pijler leren met je lijf thuis. Het niet lekker in je vel zitten kan met allerlei zaken te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan gedoe met klasgenoten, faalangstige gevoelens of een ingrijpende gebeurtenis en ook met het worden onder- of overvraagd op school. Deze laatste reden overlapt dan weer met de eerste pijler.
    In de begeleiding is dus aandacht voor hoe het kind in zijn vel zit en hierbij komen mijn vaardigheden als kindercoach om de hoek kijken. Zo heb ik de afgelopen periode vaak aandacht geschonken aan kinderen die rondom COVID-19 erg gespannen waren. Dit omdat er thuis veel onrust was of omdat een kind bezorgd was over een ziek familielid. Tijdens zo’n sessie schuift de aandacht even van het leren af, maar zorgt wel voor een basis om tot leren te komen. Vaak al tijdens de sessie, maar soms ook pas de volgende.
    Tot slot heeft leren met je lijf heeft ook te maken met bewegen. Tijdens de sessies zitten we niet eindeloos stil, maar zijn we ook letterlijk actief. Bewegen spreekt kinderen ontzettend aan en ze ervaren dat leren ook leuk kan zijn. Iets wat ze niet of nauwelijks eerder hebben ervaren.

    Eigenlijk zijn de drie pijlers met elkaar verweven. De één heeft een overlap met de ander. Daarom is het belangrijk dat ze alle drie in balans zijn, want daardoor kom je tot leren.

Hoe geef jij nu jouw RT vorm?
Op dit moment is mijn praktijk open voor de kinderen die voorheen ook naar de praktijk kwamen. Een deel maakt hier gebruik van en een ander deel blijf ik online zien. Daarnaast geef ik nu ook online RT aan de kinderen die ik voorheen bezocht op de scholen. Dit omdat het qua lesroosters (halve dagen les, wisselende dagen etc) bijna niet in te plannen was. Vanaf 8 juni ga ik hen weer op school begeleiden.

Oké, maar jouw pijlers ‘leren met je hoofd en lijf’ zijn toch ontzettend lastig om online vorm te geven?
Dat zou je denken, maar niets is minder waar. Leren met je lijf en hoofd hebben onder andere te maken met hoe kinderen in hun vel zitten. Online heb ik daar dus ook aandacht voor, maar dan moet ik wel op een paar dingen letten. Zo zitten kinderen die ik online begeleiding geef vaak te dicht op hun webcam. Ik vraag ze dan om de webcam of hun stoel achteruit te schuiven. Hierdoor zie ik niet alleen het hoofd, maar ook schouders, armen en vaak ook de handen. Door het lijf te lezen kan je veel informatie krijgen over hoe het met een kind op dat moment gaat. Hoge schouders of vuisten kunnen  bijvoorbeeld een teken van spanning zijn. Eerst moet er dan dus aandacht worden gegeven aan die spanning.
De plek waar een kind zit is hierbij wel belangrijk. Nooit met de rug naar het raam zitten en soms moet er even met een gordijn worden geschoven. Hierdoor krijg je het beste beeld en kan je het kind veel beter lezen.
Een voorwaarde in mijn pijler is bewegen. Belangrijk is dat er daarvoor wel voldoende ruimte is. Dit geef ik aan vooraf aan bij de ouders. Vaak zitten kinderen in hun slaapkamer of de woonkamer waar er genoeg ruimte is. Bij bewegen denkt men al vaak dat er gerend moet worden. Maar dat is natuurlijk niet heel handig in een kleine ruimte. Het bewegen doen we bijvoorbeeld door het joggen van sommen of spellingscategorieën. Of met wisbordjes die met een bepaalde opdracht of categorie verspreid in de kamer liggen.
Daarbij maak ik gebruik van de materialen die op dat moment in huis aanwezig zijn. Pennen, stiften, lego, klei, noem maar op. Een wisbordje is bijvoorbeeld snel gemaakt van een insteekhoesje met een wit papier erin. Dikwijls stuur ik vooraf wat via de mail naar de ouders en zij printen het uit. En als er geen printer in huis is, dan maken we tijdens de sessie wat.

Als je nu zo terugkijkt op de afgelopen periode van online lesgeven, is je dat bevallen?
Al met al heeft het online lesgeven mij positief verrast. Binnen een week nadat alle scholen dicht waren gegaan, was ik volledig online aan het werk. Alhoewel ik eigenlijk nog 2 weken zwangerschapsverlof had, ben ik wel begonnen. Ouders gaven aan dat heel erg te waarderen ;). De meeste sessies stonden in de eerste anderhalve week in het teken van het organiseren van het schoolwerk dat de kinderen kregen en het uitten van gevoelens en gedachten. Daarna werden het steeds meer ‘gewone’ RT sessies.
In de toekomst blijf ik deze vorm van begeleiding geven zeker hanteren. Kwamen er eerst kinderen uit de omgeving naar mij toe, nu bereik ik online kinderen uit heel Nederland. En of ik ze nu online of in mijn praktijk lesgeef; allen gaan ze vooruit met mijn succesformule!

>>Heb je vragen over hoe Lisette het aanpakt? Stel ze dan onder dit bericht op social media of via bureau@lbrt.nl en ze geeft je zelf antwoord!

 

 

 22 mei 2020 Tineke Verdoes over opsplitsen RT tijd online en spellingkleurplaten!

 

 Best practice van de week is Tineke Verdoes over het online opsplitsen van de RT-tijd tijdens de corona periode en het uitbreiden van de mogelijkheden bij haar spellingkleurplaten.Tineke is remedial teacher en behandelt leerlingen van zowel PO als VO in haar eigen praktijk: Kindertalenten. Ze is auteur van verschillende boeken over beelddenken.

 Wat deed je ertoe beslissen je RT-tijden online te splitsen?

 Naast werken in mijn eigen RT-praktijk ben ik vanaf februari tijdelijk begonnen met invallen in een groep 5. Het leraren te kort is hier in Zuid-Holland soms zo nijpend, dat ik tijdens schooluren voor de klas stond en daarna als een haas naar mijn praktijk reed om daar mijn leerlingen te begeleiden. Op deze wijze maak ik de corona periode mee van uit allerlei perspectieven: als moeder, als leerkracht en als remedial teacher.

De ervaringen die ik heb op gedaan in al deze rollen heeft me er in de tweede week al doen besluiten om mijn RT-tijd van 45 minuten op te splitsen in tweemaal 20.

Wat is het voordeel van korte online sessie?

Voor het kind:

RT in welke vorm dan ook is altijd intensief. Je hebt als kind veel minder ruimte om af te dwalen, om weg te dromen of even op adem te komen. Er zit immers altijd iemand voor je die je in de gaten houdt. Daarnaast ga je als kind aan het werk met een vakgebied dat je moeilijk vindt. Anders ga je niet naar een remedial teacher toe. Kortom RT is sowieso een uitdagende en vermoeiende bezigheid. Online wordt dit alleen maar versterkt. Zeker bij de vele beelddenkers die ik bij mij in de praktijk heb. Ineens wordt er veel meer gevraagd van hun toch veelal zwakkere auditieve vaardigheden. Vallen de visuele instructies gedeeltelijk weg en moet je ook nog eens aan de slag met mij, terwijl je veel liever had willen gamen of met de lego wilde spelen en dit nu veel zichtbaarder en dichter in de buurt is.

20 minuten is goed te behappen. Het vraagt om een zekere urgentie, waardoor zowel bij mij als bij het kind de “aanknop” wat scherper staat afgesteld. We hebben immers een klusje te klaren waardoor we straks meer ruimte hebben voor leuke dingen.

20 minuten heeft als voordeel dat er korter een beroep wordt gedaan op de zintuigelijke verwerking. Je hebt vast zelf al gemerkt dat het heel erg afhankelijk is van de devices aan de andere kant hoe de online sessie verloopt. Is het beeld goed? Zit er een kleine vertraging in? Is het geluid te hard of te zacht? Loopt het geluid en beeld synchroon? Zijn er veel achtergrondgeluiden? Kortom er wordt nogal wat gevraagd van onze zintuigelijke verwerking. Ook ik moet even bijkomen aan het einde van een online sessie.

20 minuten heeft als voordeel dat je kinderen meerder keren per week “ziet”. Ik heb hierdoor heel goed kunnen monitoren hoe de stand van zaken is, tijdig bij kunnen sturen, pré teaching kunnen geven, aandacht kunnen besteden aan de verschillende emoties en de fases van motivatie (en het gebrek er aan) in deze periode. Daarnaast kan het zijn dat de pet van het kind de ene dag beter staat dan de andere, waardoor ik gemiddeld genomen effectieve sessie heb kunnen gegeven.

Voor de ouder:

Ik merkte al gauw dat moeders tegen het plafond aan zaten. Ze hadden soms geen idee hoe ze hun kind “aan” moesten krijgen. Ik deed dezelfde schoolse oefeningen met de kinderen in 20 minuten MET extra ondersteuning op het vakgebied. Hierdoor ontstond er een zeker rust. Geen idee wat je moet doen? Foto maken. Naar Tineke versturen én door, want zij pakt het stokje straks over. Het heeft moeders het moederschap weer teruggegeven.

Heb je nog meer aanpassingen gedaan in deze periode?

Naast het verkorten van de online sessies, heb ik nog een aantal aanpassingen gemaakt. Een daarvan is het uitbreiden van de mogelijkheden bij mijn spellingkleurplaten.

Ik heb momenteel vrij veel kinderen in de praktijk voor spelling. Voor deze kinderen teken ik in de praktijk kleurplaten bij de woorden van de week. Daarnaast daag ik ze uit hetzelfde te doen. Ik heb de handleidingen van scholen mogen inzien om te weten om welke woorden het (ongeveer) gaat en anders maak ik gebruik van de woordenlijst uit speciale leesbegeleiding van L. koning.

De kleurplaten zijn bedoeld om samen met het kind te gaan ontdekken om welke spellingregel het deze week gaat. Ze bieden een visuele houvast en zijn een onderdeel van de Retentietraining die ik geef. Dit is een werkwijze waarbij frequente en gespreide oefening van woorden plaatsvindt en regelmatig herhaling wordt aangeboden van geoefende woorden, om de automatisering te bevorderen.

Retentietraining werkt optimaal als je gebruik maakt van een oefenprogramma zoals Woeff. Deze software is gericht op Multi-sensoriële inprenting, waarbij het kind woorden ziet, hoort, uitspreekt en typt of schrijft. De kinderen in mijn klas en nieuwe leerlingen in mijn praktijk hebben echter niet altijd deze software tot onze beschikking, dus daag ik de leerlingen uit om zelf Multi-sensoriële bezig te zijn.

Ik maakte in deze periode filmpjes bij de spellingkleurplaten zodat kinderen de woorden (en de stapjes die je uitvoert om ze correct te schrijven) toch kunnen horen en zien. De filmpjes hebben een deel van mijn instructie overgenomen, zodat ik me in de online sessie kan richten op andere zaken rond om de spelling.

Ik vind de aanvulling van deze filmpjes zo waardevol, dat ik heb besloten er ook na deze periode mee door te gaan. Mocht je interesse hebben: de filmpjes zijn te vinden op mijn YouTube kanaal: kindertalenten. Ook kun je een verzoek voor een kleurplaat met filmpje indienen. Ik ga deze dan proberen te maken.

Hoe zie je de komende periode voor je?

Ik merk dat ik graag vast wil houden wat goed gegaan is in de afgelopen periode. Ik zal dus door blijven gaan met het aanbieden van gespreide online sessie. Deze factureer ik overigens zoals ik altijd deed – als een sessie. Daarnaast ben ik enthousiast geworden over het gemak waarmee ik filmpjes in PowerPoint kan maken, dus ook hiermee zal ik doorgaan.

Maar ik kijk natuurlijk vooral uit naar de live momenten met de kinderen in mijn praktijk (en klas).

Heb je vragen over hoe Tineke dit aanpakt? Stel ze op Facebook of LinkedIn onder dit bericht of stel ze via bureau@lbrt.nl en Tineke geeft je zelf antwoord!

 


 12 mei 2020 Mirjam Nelck en Instagram gebruik voor de RT praktijk!

 Best practice van de week is Mirjam Nelck over hoe ze als communicatiemiddel met ouders en collega’s Instagram inzet voor haar praktijk. Mirjam is remedial teacher en heeft een eigen praktijk Studio Meer in Den Haag.

 Hoe heb je informatie gevonden bij de overstap naar online begeleiding?

Net als veel andere remedial teachers ben ik na 15 maart op zoek gegaan naar manieren om online begeleiding te verzorgen. Maar hoe werkt dit dan in de praktijk? En welk programma gebruik je dan? En willen ouders en scholen dit wel? Allemaal vragen waarop ik niet één-twee-drie een antwoord had.

Social media is hierbij toen een grote hulp gebleken! Ik heb veel gehad aan de Facebookgroep van remedial teachers en vooral via Instagram heb ik naar ervaringen van andere remedial teachers gevraagd en was ontzettend geholpen met de antwoorden. Ook de LBRT bood veel nuttige informatie. Het is fijn te merken dat er een community van remedial teachers is en je hier vrij bent al je vragen te stellen en tips kan geven.

Hoe gebruik je Instagram voor jouw praktijk?

Instagram blijkt ook later in deze periode een mooi medium: ik kan ontzettend veel laten zien van mijn werkwijze, materialen en visie op bepaalde onderwerpen. Ouders en andere geïnteresseerden krijgen zo een inkijkje in mijn praktijk. Ik bereik er een breed publiek mee dat zich niet alleen beperkt tot mijn eigen woonplaats, waardoor ik videobegeleiding ook aan meer kinderen aan kan bieden die hulp nodig hebben.

Omdat ik nog niet zo lang geleden begonnen ben met mijn Instagramaccount, is mijn account nog groeiende, maar ik merk nu al de potentie die Instagram voor mij heeft: veel van mijn volgers behoren tot mijn doelgroep, namelijk ouders met schoolgaande kinderen. Zij liken mijn berichten, reageren onder mijn post en kunnen heel makkelijk een privéberichtje sturen aan mij.

Ook andere remedial teachers of leerkrachten weten mijn Instagramaccount te vinden en vice versa.  Als je meer mensen wil bereiken kun je je posts betaald promoten. Je kunt hierbij zelf een boel bepalen: het bedrag wat je uit wilt geven, je doelgroep en de looptijd.

Wat blijf je gebruiken als de coronacrisis voorbij is?

Ik ben iemand die altijd probeert het positieve van situaties in te zien. Ik denk dat de coronacrisis niet alleen een crisis is, maar dat het ook kansen biedt. Ik ben dan ook inmiddels echt enthousiast over begeleiding via videobellen. Ik ben begonnen met het aanbieden van Flits RT-sessies: korte sessies van 15 minuten waarbij een onderwerp naar keuze van de leerling en/of ouder centraal staat. Uitermate geschikt voor vragen als: hoe zat het ook alweer met het vermenigvuldigen van breuken? En hoe verdeel je een zin in zinsdelen? Omdat het via de computer gaat, is het laagdrempelig en voor veel ouders een uitkomst.

Het is ontzettend leuk te zien dat hetgeen waar ik aanvankelijk best wel tegenop zag, me nu zo goed bevalt dat ik van plan ben er ook na de coronacrisis mee door te gaan. Daarnaast blijf ik ook zeker gebruik maken van social media om contact te houden en krijgen met ouders, remedial teachers en scholen.

Heb je ‘technische’ tips voor het gebruik van Instagram?

  1. Ik vind Instagram overzichtelijker dan bijvoorbeeld Facebook en gebruik het dus ook vaker dan Facebook. Je kunt wel heel makkelijk je Instagramaccount koppelen aan je Facebookaccount, waardoor je berichten op Instagram automatisch ook op Facebook komen te staan, zo sla je twee vliegen in één klap. Voor iemand die niet al te veel tijd wil besteden aan social media, zoals ik, is dat ideaal.
  1. Nog een truc is het inplannen van posts met een app als Later, je kunt meerdere posts maken en zelf inplannen wanneer deze online komen: https://later.com/
  1. En wil je een strakkere look voor je onderschriften, dan kun je de app Spacie downloaden of via je browser bezoeken: https://apps4lifehost.com/Instagram/CaptionMaker.html
  1. In je profiel kun je één link kwijt, handig voor het doorverwijzen naar je website. Maar wil je nou meerdere links plaatsen (bijvoorbeeld één naar een blog, één naar de homepage van je website en één naar een interessant artikel dat je gelezen hebt), dan kun je Linktree gebruiken: https://linktr.ee/

>>Wil je zien hoe het Instagramaccount van Mirjam eruit ziet? Klik hier: https://www.instagram.com/studio.meer.remedial.teaching/

>>Heb je vragen over hoe Mirjam het aanpakt? Stel ze op social media onder dit bericht of via bureau@lbrt.nl!

 

 

1 mei 2020 Manon Vrancken-Steens en Coronaproof weer aan de slag in de eigen praktijk!

 Best practice van de week is Manon Vrancken-Steens over coronaproof weer aan de slag in haar eigen praktijk. Manon is remedial teacher en heeft een eigen praktijk voor kinderen met lees-, leer- en gedragsproblemen: Sgatkits in Geleen.

 Hoe heb je je georiënteerd?

 Als Remedial Teacher met een eigen praktijk werk ik heel zelfstandig. Dat betekent dat je dus ZELF alles moet regelen en vooral proactief moet zijn, dat vind ik belangrijk. Voorlichting krijgen, maar ook zelf geven is essentieel. Ik volg alle persconferenties, het nieuws online, de krant, en ook de talkshows zoals die van Eva Jinek.

 Vanaf de start van de crisis heb ik de ouders van mijn praktijk steeds bericht over de stappen die ik nam. Daarna plaatste ik ze op social media. Zo ontvingen ouders bijvoorbeeld op zondag 15 maart een filmpje via whatsapp van mij. De dag erna, maandag 16 maart was mijn praktijk al dicht en vonden mijn allereerste online lessen ooit plaats. Dus; informatie tot me nemen; ouders iedere keer meteen inlichten (via mail of whatsapp) en aan de slag! Meteen schakelen en de uitdaging erin zien. Nooit bij de pakken neer gaan zitten maar in oplossingen denken! Meteen!

Hoe heb je de beslissing genomen je praktijk weer te openen?

Uit de persconferentie op dinsdag 21 april j.l. bleek dat de basisscholen vanaf 11 mei weer open zullen gaan. Ik besloot direct dat mijn praktijk voor Remedial Teaching dan ook weer open kon. Als Remedial Teacher geef je namelijk onderwijs! Ik heb vóór 21 april al nagedacht over te nemen maatregelen. Sterker nog; ik had al veel nieuwe whiteboardstiften, potloden, pennen en arceerstiften ingekocht en voor ieder kind een eigen bakje met schrijfgerei klaargemaakt.

Eerst was ik van plan alleen mijn praktijk te openen voor de basisschoolleerlingen, maar na de nieuwsbrief van de LBRT dat leerlingen van het VO ook weer vanaf 11 mei RT konden krijgen, heb ik de ouders die dat betrof meteen ook weer geïnformeerd. Uiteindelijk beslissen ouders zelf wat hun voorkeur heeft; RT online of weer naar de praktijk komen.

Welke maatregelen heb je allemaal genomen?

Ik heb naast de algemene richtlijnen van het RIVM zoals het in acht nemen van de anderhalve meter, hoesten/niezen in onze elleboog, het wassen onze handen en bij ziekte of verkoudheid thuisblijven zelf ook nog de volgende maatregelen genomen:

  • Een hoekje in de praktijk, meteen bij binnenkomst met állerlei materialen rondom de hygiëne: handgel, tissues, papieren zakdoekjes, handspray, vochtige washandjes, poetsdoekjes, snoetenpoetsers, etc!
  • Het visueel maken van de richtlijnen van het RIVM; in mijn praktijk staan geplastificeerde afbeeldingen voor de kinderen ter ondersteuning
  • Het sluiten van de koffiehoek en de 'watertap' in mijn praktijk
  • Twee aparte zithoeken als wachtkamer met minimaal anderhalve meter afstand en maximaal 1 begeleider mee. Niet te vroeg komen, maar ook zeker niet te laat
  • Een gezellige zithoek buiten gecreëerd, zodat men ook buiten kan blijven bij het brengen en ophalen
  • Een werkplek op anderhalve meter afstand van de leerling gemaakt
  • Een groot kuchscherm van 1,5 meter x 1 meter boven mijn werktafel geplaatst. Volgens de richtlijnen van de GGD Zuid-Limburg bleek bij navraag op 30-4-‘20 dat er nog geen richtlijnen waren over het kuchscherm. Volgens de LBRT is het advies van de GGD om op anderhalve meter afstand te blijven omdat een scherm geen vervanging is van anderhalve meter. Dat advies van de LBRT neem ik graag ter harte. Een scherm is geen vervanging van de anderhalve meter maar biedt wel extra bescherming.
  • Een extra werkruimte gecreëerd met een grote werktafel waar ouders (hopelijk na 1 juni) ontvangen kunnen worden. Voor nu vinden oudergesprekken alleen nog online plaats
  • Afspraken rondom het wc gebruik; voordat kinderen naar de praktijk komen thuis naar het toilet en alleen bij nood in de praktijk waarna direct hygiënemaatregelen worden toegepast
  • Pijlen op de grond voor de looprichting
  • Last but not least; de persoonlijke bakjes waardoor iedere leerling eigen schrijfgerei en een eigen whiteboardje heeft!

>>Heb je vragen over hoe Manon het aanpakt? Stel ze op social media onder dit bericht of via bureau@lbrt.nl!

 

23 april 2020 Ineke Krijntjes en Ernstige Rekenproblemen Online!

 Best practice van de week is Ineke Krijntjes over de materialen die ze online inzet bij de behandeling van ernstige rekenproblemen. Ineke is behandelaar ERWD en heeft een eigen praktijk: RT-praktijk FLEX in Halsteren.

 Hoe pas je het handelingsmodel voor rekenproblemen online toe?

 “Als Behandelaar Ernstige Rekenproblemen en Dyscalculie heb ik het werken met materialen hoog in het vaandel staan (ik werk met het handelingsmodel). Maar hoe kon ik dat doen via een scherm? Ik moest een meisje de strategie van de plus- en minsommen tot 100 uitleggen. We waren daar in de praktijk net mee gestart met blokjes en staafjes op een positieschema. Ik leg deze materialen nu voor me en buig het scherm van mijn laptop wat naar beneden. Het kind ziet nu wat ik voor me heb liggen. (Zo gebruik ik ook andere materialen. Alles kan: de getallenlijn, eierdozen, fiches, muntjes etc.)
Het werken met materialen koppel ik aan de manier waarop ze de sommen op school moet opschrijven: met de pijlentaal (hoger handelingsniveau). Het kind heeft thuis staafjes van 10 legoblokjes en losse blokjes (Tip: kleurtjes om en om, anders tellen ze verkeerd). Ik kan zien wat zij weglegt en ik schrijf op de iPad de som mee in pijlentaal.”

Welke tools gebruik je online?

“Om het scherm van mijn iPad met het kind te kunnen delen, gebruik ik Zoom Pro. Ik ben overgestapt naar deze betaalde versie, omdat deze volgens de AVG-verenigingen veilig is. Ik ga naar Share screen en kies voor iPhone / iPad. Dan vraagt het programma om Screen mirroring .”

“Ik heb een Stylus Pen aangeschaft (Dasaja actieve Stylus Pen). Hiermee schrijf ik op mijn iPad in een leeg Word-document. Op deze manier kan ik sommen uitleggen of ik laat het kind zeggen wat ik moet opschrijven. Zo rekenen we samen. Dat werkt echt goed. Ook met kinderen uit hogere groepen. Ik kan bijvoorbeeld de verhoudingstabel tekenen en het kind ziet wat ik doe of ik vraag het kind weer wat ik op moet schrijven. 

Op deze manier kan ik toch met materialen werken, waardoor het kind tot begripsvorming kan komen. En kan ik de transfer ‘op papier’ maken naar een hoger handelingsniveau. En daar gaat het tenslotte om bij rekenen.”

Heb je vragen over hoe Ineke dit aanpakt? Stel ze op Facebook of LinkedIn onder dit bericht of stel ze via bureau@lbrt.nl!

 

16 april 2020 Susanne Grooteman en Leerstrategie-onderzoek bij VO online!

 Best practice van de week is LBRT lid Susanne Grooteman, remedial teacher, docent Engels en MILS-coach in Haarlem.

 Hoe bied je in deze tijd de remedial teaching aan?

 “Ik ben overgestapt naar begeleiding ‘op afstand’ via de beveiligde omgeving van Zoom en Whats- app videobellen. Op deze manier kan de begeleiding van de  scholieren op de middelbare school doorgang vinden. Ze missen de structuur van het schoolrooster en de dagelijkse lessen. Op deze manier kan ik hen toch helpen met het leren, plannen en maken van hun opdrachten.”

 Welke indruk krijg je van de ouders van de leerlingen?

 “Ik merk dat ouders hun kinderen zien worstelen met leer- of concentratieproblemen. Ze zien de kinderen het vertrouwen verliezen in hun eigen leercapaciteiten. Ouders vinden het soms ook moeilijk om hun kinderen iets uit te leggen.”

Hoe neem je een leerstrategie-onderzoek online af?

“Als scholieren moeite hebben met leren, zeker in deze tijd, kan ik bij hen online het MILS leerstrategie-onderzoek afnemen. MILS staat voor Meer Inzicht in Leerstrategieën en is bedoeld voor scholieren die van zichzelf nog niet weten hoe ze het beste en makkelijkste kunnen leren. Door het MILS leerstrategie-onderzoek, dat inclusief instructies en uitleg van de scores ongeveer één uur tijd in beslag neemt achter de laptop, geef ik hen inzicht in hun best en snelst werkende leerstrategieën. Misschien leert hij of zij gemakkelijker met beelden dan met woorden. Handig is het als de ouder die het meest helpt met het schoolwerk deze MILS ook doet. Dan weten ouder en kind van elkaar hoe ze het liefste leren en dat helpt miscommunicatie voorkomen. Ik neem de MILS af via een beveiligde omgeving van Zoom, en bespreek daarna meteen het resultaat. MILS zorgt voor meer zelfvertrouwen, meer rust bij het maken van schoolwerk en betere schoolresultaten. Bovendien zorgt het voor meer rust in huis en dat is in deze hectische tijd ook heel fijn!”

Heb je vragen over hoe Susanne dit aanpakt? Stel ze op Facebook of LinkedIn onder dit bericht of stel ze via bureau@lbrt.nl en Susanne geeft je zelf antwoord!

 

 8 april 2020 Esther Vollenga over Spellen en Materialen bij Online Remedial Teaching!

 Best practice van de week is Esther Vollenga  over de spellen en materialen die ze voor haar online remedial teaching inzet. Esther heeft een eigen praktijk: Het Leerpunt remedial teaching en coaching in Spijkenisse.

 Hoe pak je de remedial teaching aan in deze periode?
“Bij het online begeleiden werk ik met Zoom. Veel lesmaterialen heb ik gedigitaliseerd, waardoor het gemakkelijk is om het werkblad uit het werkboekje van de leerling op mijn beeldscherm te zetten. Met de tekentablet (Wacom Intuos S) kan ik eenvoudig belangrijke woorden in een tekst markeren of op het whiteboard in Zoom de berekening bij rekenopgaven laten zien. “

Welke materialen en spellen gebruik je online?

“Digitale leermiddelen zijn nu extra praktisch in gebruik. Voor rekenen gebruik ik graag Gynzy.
Met de leerling kan ik daarin samen de instructieles doorlopen, zodat de leerling thuis de les zelfstandig kan maken en ik de voortgang kan bijhouden. Het Rekenmuurtje van Bareka is  handig voor het oefenen van het hoofdrekenen tot 100. Verder maak ik gebruik van digitaal spelmateriaal zoals de Appsnack Toverstapels van Schoolsupport. Om ook aan de broodnodige beweging te komen, gebruik ik uit de Gynzy software de oefening tafeljoggen. Erg leuk om samen met de leerling te joggen en te springen achter de pc en gelijk de tafels te oefenen. Succes verzekerd!  Tafeljoggen is ook op youtube te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=1n3hrkSnNus.
Als positieve lesafsluiter stem ik samen met de leerling op de mop van de week van Kidsweek  https://www.kidsweek.nl/mopvandeweek. “

Van online naar offline
“Ook al gaat het online begeleiden prima, het blijft toch leuk om af en toe eens een spelletje te spelen. Naast een oefenpakket heb ik bij mijn leerlingen ook wat leesboeken en rekenspellen thuis gebracht. Voor rekenen had ik eerder al heel veel spellen om uit te lenen verzameld. Deze komen nu goed van pas. De spellen verhogen het rekenplezier en door ze mee naar huis te geven, vragen de kinderen hun ouders om het samen met hen te spelen. Hierop komen vaak leuke reacties van trotse ouders en van kinderen die van hun ouders hebben gewonnen."

Hieronder een aantal spelletjes, die je eenvoudig kunt downloaden, printen en lamineren. Als je wat dobbelstenen en pionnen aanschaft en het in een mapje doet, heb je zo een serie goedkope spelletjes die je kunt uitlenen. Denk trouwens ook eens aan leuke rekenspellen met een setje speelkaarten. Maak zelf de spelinstructie en geef het mee naar huis.

  1. Drempelspellen SLO: http://rekenspel.slo.nl/publicaties/drempelspellenSLO/
  2. Spellen van Rekenvaardig: https://www.rekenvaardig.nl/materialenwinkel/
  3. Rekenspellen van Juf Shanna: https://www.jufshanna.nl/

>>Heb je vragen over hoe Esther dit aanpakt? Stel ze op Facebook of LinkedIn onder dit bericht of stel ze via bureau@lbrt.nl!

 

 1 april 2020 Annemarie Laseur en Online voor-koor-doorlezen!

 Best practice van de week is Annemarie Laseur die haar leeslessen online voortzet. Annemarie heeft een eigen praktijk, Onderwijs en Coachingspraktijk Annemarie Laseur en is Bestuurslid van de LBRT en betrokken bij de commissie professionalisering.

 Hoe pak je leesonderwijs op afstand aan met jonge kinderen?
“Het lijkt moeilijker dan het in werkelijkheid is. Ik zorg ervoor dat ouders van tevoren een papieren versie van het te lezen materiaal krijgen. In de sessies lees ik samen met de kinderen, alleen zit er een beeldscherm tussen. Werkwijzen als Connectlezen zet ik voort. We bespreken woordmoeilijkheden en via Skype geef ik daar directe instructie over. Ik maak geen instructiefilmpjes, omdat juist individuele leerlingen een individuele aanpak nodig hebben en ik naast de grote lijn ook veel inspeel op het moment. Een fantastisch hulpmiddel is mijn tekentablet, die ik speciaal voor het online leren heb aangeschaft. Samen met een online schoolbord werkt dit prima. Door het scherm te delen kunnen de kinderen meelezen wat ik vertel. Daarna lees ik de tekst voor, het kind leest mee met de ogen en wijst mee. Op het scherm deel ik de tekst, waarbij ik meewijs, ik laat het scherm van het kind ook open staan, zodat ik kan zien of het actief meedoet. We schrijven de moeilijke woorden uit de tekst in een connectrijtje. Ik dicteer de woorden, het kind deelt ze op in klanken en schrijft ze op een groot wit papier. Sommige kinderen hebben het nodig om de woorden ook te bouwen met blokjes.. Meestal sluiten we af met een spelletje dobbelsteen lezen, waarbij we woordrijen herhalen met verschillende woordmoeilijkheden die ze al gehad hebben.”

Welke voordelen heeft de online begeleiding?
“Natuurlijk mis ik het gewone contact, maar na twee weken online lesgeven kan ik concluderen dat online lesgeven ook voordelen heeft. Ouders zien hoe ik werk, ze horen welke feedback ik geef, met name op het proces en nemen dit over. Ze zien hoe ik kinderen van de ene naar de andere taak meeneem en 30 minuten intensief aan het werk ben. Ik hoor zelfs ouders die mijn feedback overnemen in de communicatie naar het kind!. Wat ik vooral bij de kinderen met grote achterstanden tot de groep merk, is dat ze zich niet meer vergelijken met anderen, die zijn er namelijk niet meer, maar met zichzelf. Ze gaan lezen ineens leuk vinden omdat ze sprongen maken!”

>>Heb je vragen over hoe Annemarie dit aanpakt of hoe ze online lezen begeleidt? Stel ze op Facebook of LinkedIn onder dit bericht of stel ze via bureau@lbrt.nl!

 

24 maart 2020 Leontine le Blanc en Zoom. 

 Deze week Leontine le Blanc die haar spellingles via Zoom toelicht. Leontine heeft een eigen praktijk, Leesadvies, en is als redacteur betrokken bij ons Tijdschrift voor Remedial Teaching.“De leerkrachten laten mij weten welke spellingcategorieën tot nu toe zijn aangeboden en welke spellingcategorieën extra herhaling nodig  hebben. Vanuit die input neem ik filmpjes op als instructie voor de leerlingen.

 Afgelopen week heb ik geleerd om met het programma Zoom te werken en daar maak ik nu alle filmpjes in. Hierbij kan ik mijn scherm delen zodat de visuele  ondersteuning beter zichtbaar is. De filmpjes zet ik klaar op YouTube en verstuur ik via Social Schools naar de ouders. Ik plaats de filmpjes verborgen en gebruik geen  namen van leerlingen in de filmpjes.

Filmpje 1 bevat herhaling van de spellingcategorieën, instructie van een nieuwe categorie of een extra instructie op een categorie die volgens de leerkracht nog extra aandacht nodig heeft, en een dictee. Filmpje 2 bevat het nakijken en nabespreken van het dictee. Leerlingen kijken met het tweede filmpje zelf hun dictee na.”

>>Hier vind je een voorbeeld van zo’n filmpje van Leontine: https://youtu.be/tZcdx_vyqYY

“De reacties van ouders, leerlingen en collega’s zijn enorm positief. De leerlingen vinden dit een fijne manier van werken. Ik krijg regelmatig foto’s van de dictees of foto’s dat leerlingen aan het werk zijn. Ik ben blij dat ik op deze manier de school en leerlingen als remedial teacher kan ondersteunen! “

>>Heb je vragen over hoe Leontine dit aanpakt of hoe ze met Zoom werkt? Stel ze op Facebook of LinkedIn onder dit bericht of stel ze via bureau@lbrt.nl!